13 najważniejszych czynników rankingowych Google

Data wpisu: 06.02.2017
Zdjęcie główne #59 - 13 najważniejszych czynników rankingowych Google

Osiągnięcie wysokiej pozycji w wyszukiwarce powinno być celem właściciela każdej komercyjnej strony internetowej. No i mamy problem, bo stron są tysiące, a uwagę internautów przykuwa tylko 10 czołowych wyników wyszukiwania. Dlatego są agencje SEO, które wiedzą, jakie działania trzeba podjąć, aby wyprzedzić konkurencję i zdobyć przychylność wyszukiwarki. Wbrew różnym opiniom SEO to nie tylko wymiana linków i słowa kluczowe. Poznaj 13 najważniejszych czynników rankingowych Google.

 

  1. Słowo kluczowe w tytule strony – z badań wynika, że ponad 50% stron z pierwszej dwudziestki rankingu Google ma w tytule słowo kluczowe, na które są pozycjonowane.
  2. Słowo kluczowe w nagłówku H1 – ma to bardzo duże znaczenie, dlatego każdy artykuł umieszczony na stronie powinien mieć tytuł z atrybutem H1 i cennym słowem kluczowym. To znacznie ułatwia Google odnajdywanie wyszukiwanej przez internautów frazy właśnie na tej stronie.  
  3. Długość domeny i adresów – długie, skomplikowane, dziwnie wyglądające adresy pozycjonują się wyraźnie gorzej. Na obniżenie rankingu może wpłynąć nawet dodanie do domeny cyfr i znaków specjalnych. Wszelkie adresy prowadzące do strony i podstron powinny być proste, krótkie i czytelne.
  4. Wiek domeny – branża wciąż spiera się o to, czy rzeczywiście wiek domeny ma wpływ na SEO, ale samo Google wielokrotnie podkreślało, że starsze domeny mogą mieć handicap wynikający z ich potencjalnej wiarygodności. Ma to jeszcze większe znaczenie w sytuacji, gdy do strony prowadzą linki ze starszych adresów.
  5. Słowa kluczowe w treści – tutaj należy jednak uważać, aby nie przesycić tekstów słowami kluczowymi. Minęły czasy, gdy wystarczyło wrzucić frazę do mieszarki i opublikować cokolwiek, byle z wysokim zagnieżdżeniem słów kluczowych. Obecnie teksty (artykuły, opisy produktów, opisy kategorii etc.) muszą być wartościowe, napisane poprawnym językiem, dość rozbudowane, a także zawierać słowo kluczowe, ale z rozsądną częstotliwością występowania.
  6. Szybkość ładowania strony – Google na każdym kroku podkreśla, że strony, które ładują się bez opóźnień, są premiowane w rankingu. Wolne ładowanie witryny ma związek z jej złą optymalizacją i np. zbyt dużym nagromadzeniem elementów graficznych.
  7. Duplicate content – powielanie treści jest poważnym wykroczeniem, za które Google surowo karze. Dlatego nie należy kopiować żadnych treści z innych stron, nawet opisów produktów z witryny producenta. Jest to ważna uwaga szczególnie do właścicieli e-sklepów.
  8. Oznaczone obrazki/zdjęcia – jeśli na stronie są dodawane zdjęcia np. ze stocków, muszą być oznaczone atrybutem alt. Dobrze będzie je także opisać jakimś przyjaznym tekstem ze słowem kluczowym.
  9. Linkowanie wewnętrzne – jest niezwykle ważnym czynnikiem rankingowym, ponieważ z punktu widzenia Google ma to ułatwiać użytkownikom poruszanie się po stronie. Linkowanie musi być jednak naturalne i mieć sens – odnośniki należy umieszczać tak, aby rzeczywiście były one powiązane merytorycznie z linkowaną podstroną.
  10. Przyjazność dla urządzeń mobilnych – nazywana ogólnie responsywnością. Nie trzeba wcale mieć dedykowanej strony mobilnej. Wystarczy dostosować ją do wymagań małych ekranów, za co Google przyznaje sowite premie.
  11. Certyfikat SSL – Google od dłuższego czasu zwraca baczną uwagę na to, czy pozycjonowana strona jest bezpieczna dla użytkowników. Można to ocenić tylko w jeden sposób, mianowicie sprawdzić, czy witryna ma certyfikat SSL. Strony bez certyfikatu lecą w rankingu.
  12. Linki przychodzące – linkowanie do pozycjonowanej strony jest szalenie ważne i stanowi jeden z 3 kluczowych czynników rankingowych. Istotne jest jednak, aby źródła linków także były mocne i wysoko oceniane przez Google – lepiej więc zrezygnować z szemranych stron zapleczowych i zbudować własne zaplecze, np. w postaci blogów. Co jakiś czas należy także sprawdzać, czy linki są aktualne.
  13. Google+ - portal społecznościowy Google miał być konkurencją dla Facebooka, ale przegrał z kretesem. Mimo to bardzo opłaca się mieć na nim profil marki/firmy i linkować tam treści umieszczane na stronie, np. wpisy na blogu. Google bardzo to lubi i premiuje strony aktywnie reprezentowane na Google+.

Wymienione czynniki nie są ułożone od najważniejszego do najmniej istotnego. Zrobiliśmy to celowo, ponieważ kluczowe jest rozwijanie strony pod wieloma kątami i nie skupianie się tylko na linkowaniu czy tworzeniu treści.

Wszystkich czynników rankingowych jest kilkaset. Poświęcając czas tym wymienionym przez nas możesz mieć pewność, że Twoja strona prędzej czy później znajdzie się w TOP 3 na wybrane frazy.

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.