Pozycjonowanie czy AdWords – co wybrać dla sklepu internetowego? Plusy i minusy obu rozwiązań

Data wpisu: 29.05.2017
Zdjęcie główne #73 - Pozycjonowanie czy AdWords – co wybrać dla sklepu internetowego? Plusy i minusy obu rozwiązań

To dylemat, z którym prędzej czy później zmierzy się każdy właściciel e-biznesu. Przynajmniej każdy, któremu zależy na tym, aby osiągnąć rynkowy sukces i po prostu zarobić na sklepie porządne pieniądze. Nie da się tego zrobić bez podjęcia działań marketingowych w wyszukiwarce Google. Jako przedsiębiorca masz do wyboru dwa podstawowe narzędzia: pozycjonowanie i AdWords. Która opcja będzie lepsza dla Twojego sklepu internetowego? Poznaj najważniejsze plusy i minusy obu rozwiązań.

 

Na czym polega pozycjonowanie sklepu internetowego?

W dużym skrócie jest to podejmowanie działań mających na celu trwałe poprawienie pozycji strony internetowej w wyszukiwarce. Podstawowym celem jest umieszczenie linku do strony w TOP 3 Google na wybrane frazy, czyli te, które są najczęściej wyszukiwane przez użytkowników i najlepiej odpowiadają ofercie sklepu.

Pozycjonowanie jest walką o wysoką pozycję na tzw. wyszukiwania organiczne. Oznacza to, że właściciel strony nie musi płacić Google za to, że link do jego witryny znajduje się np. na szczycie listy wyszukiwania. Jest to bowiem efekt tego, że strona – w ocenie robotów wyszukiwarki – spełnia wszystkie kryteria pozwalające polecić ją użytkownikom.

Pozycjonowanie jest obecnie podstawową formą marketingu internetowego. Zdobycie wysokiej pozycji w Google gwarantuje, że strona będzie masowo odwiedzana przez użytkowników, co oczywiście zwiększa szansę na to, że znajdą się wśród nich klienci gotowi wydać swoje pieniądze w Twoim sklepie.

Tę sytuację można porównać do jazdy autostradą. Głodni kierowcy szukają jakiejś restauracji. Zdecydowana większość z nich wybierze lokale, które leżą bezpośrednio przy autostradzie. Niewielu zdecyduje się zjechać z drogi szybkiego ruchu, aby poszukać restauracji na obrzeżach czy w środku lasu.

Plusy pozycjonowania:

  • Trwałe poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce – efekty pozycjonowania utrzymują się jeszcze długo po zaprzestaniu działań
  • Relatywnie niski koszt – nie trzeba płacić Google za wyświetlanie linku do strony na wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania
  • Pozycjonowanie wymusza podniesienie jakości samego e-sklepu oraz znajdujących się w nim treści, co zwiększa szansę na sprzedaż
  • Wielu internautów ufa wyłącznie organicznym (niepłatnym) wynikom wyszukiwania

Minusy pozycjonowania:

  • Jest to czasochłonny proces – pozycja strony nie poprawi się z dnia na dzień
  • Właściciel musi dodatkowo zainwestować w lepsze treści w obrębie sklepu

 

AdWords, czyli kup sobie pozycję

Reklama AdWords to po prostu linki sponsorowane, co w pewnym sensie powinno już wyjaśnić Ci, na czym to właściwie polega. Otóż po uruchomieniu kampanii (założeniu konta w programie) możesz rozpocząć reklamowanie swojego sklepu w wyszukiwarce Google i sieci reklamowej giganta z Mountain View. Im lepiej napisana reklama i im mniej konkurencyjne słowa kluczowe (trzeba je wskazać na etapie uruchamiania kampanii), tym większa szansa, że link znajdzie się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Aby dobrze to zrozumieć odpal sobie wyszukiwarkę Google i wpisz w nią jakąś frazę, np. „laptop do 4000”. Pomijając boks ze zdjęciami z usługi Google Shopping (o której pisaliśmy już na blogu – zajrzyj TU), na dwóch pierwszych pozycjach zobaczysz linki sponsorowane, przy których widnieje napis Reklama. Są to właśnie linki płatne, pochodzące z programu AdWords.

Bardzo ważne jest to, że przedsiębiorca nie płaci Google za samo wyświetlanie linków. Opłata jest naliczana wyłącznie za każde kliknięcie w link, czyli przejście użytkownika na stronę reklamodawcy. Dzięki temu można bardzo łatwo kontrolować budżet reklamowy ustalając np. jego górną granicę.

Plusy AdWords:

  • Natychmiastowy efekt – link sponsorowany będzie wyświetlany od razu po uruchomieniu kampanii
  • Możliwość kontrolowania budżetu na reklamę
  • Niski koszt – nie płaci się za wyświetlanie linków
  • Możliwość ciągłego modyfikowania kampanii na podstawie obserwacji zachowań użytkowników

Minusy AdWords:

  • W momencie wycofania reklamy natychmiast jest ona usuwana z wyników wyszukiwania – jest to więc narzędzie nietrwałe
  • Wielu użytkowników świadomie omija linki sponsorowane

Podsumowując: które rozwiązanie będzie lepsze dla Twojego sklepu internetowego? Pozycjonowanie czy AdWords? Najkorzystniej jest połączyć oba narzędzia i mieć pewność, że sklep jest dobrze reprezentowany w wyszukiwarce. Jeśli budżet Ci na to nie pozwala, wybierz pozycjonowanie – przynosi bardzo dobre efekty, które, co najważniejsze, są trwałe.

Autor wpisu: Soluma SEM

Ważne: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.